första rätterna med tryffel truffleat

LuxurEat: Italiensk excellens i världen

En karriär inom private banking innan du går vidare till italiensk kvalitetsmat. Roberto Ugolini, efter 25 år i Asien, återvänder han till Rom med ett exakt projekt: att göra italiensk excellens tillgänglig för hela världen med en katalog av innovativa gourmetförslag.

Ugolini, ett varumärke synonymt med excellens inom världsgastronomi...

Made in Italy är vårt DNA. Det är det som gör oss stolta i världen.

Roberto Ugolini

Jag började för 14 år sedan med att importera Made in Italy till Asien, och när jag talar om Made in Italy i samband med mat och vin syftar jag på en aktivitet fokuserad på kvalitet, excellens, värderingar och smaker.

Tyvärr när du åker utomlands är det många som talar om att vara italienare, men professionalism är en annan sak. Den asiatiska upplevelsen präglades av ögonblick av tillväxt och stor tillfredsställelse, fram till Covids ankomst, ett ögonblick som oundvikligen avbröt denna trend och som fick mig att "omtänka" Italien. Min karaktär har alltid fått mig att tro att negativa episoder fungerar som en stimulans för att generera nya idéer och även i det här fallet hände det så här. Så jag ändrade mitt perspektiv och skapade ett varumärke vars mål är att tänka, designa och producera i Italien för att sälja utomlands också tack vare samarbetet mellan mina söner Giorgio och William, som redan är involverade och verkar på olika marknader runt om i världen. Vi talar om en produktion baserad på förfining, på återupptäckten av uråldriga smaker, värdena för vår mat och vårt ursprung, som lägger till den där touchen av kreativitet som kan ge ytterligare tilltal till en råvara som redan är av stort värde i sig själv . "Ugolini” är vårt nya varumärke, ett lättanvänt namn, nu uppfattat som en synonym för kvalitet för konsumenten och pålitlighet för våra partners.

Många år utomlands, men med en italiensk själ alltid i förgrunden.

Jag håller helt med om detta uttalande. Inte överraskande har 25 år av att vara borta från min stad inte fått mig att tappa min starka romerska accent. Jag är väldigt stolt över att jag aldrig har låtit konsumenten få mig att glömma mitt ursprung eller ändra vad affärsidén var. Jag förblev italiensk till kärnan, stolt över att ha varit den första att importera "pinsa romana" till Asien, samt över att ha fått mina kunder att förstå innebörden av ordet "tryffel", ett ord som fram till dess antydde något som potatis . Idag finns det 15 företag som importerar tryffel i Asien, men för att ge prestige åt denna produkt och till företaget urban, en av de italienska förträffligheterna, var undertecknad. Och med stor stolthet.

Nu tillbaka i Italien, med vilka projekt?

Idag är jag mindre ung än jag var för 25 år sedan och jag tänker stanna i mitt land genom att utnyttja alla erfarenheter som jag fått under dessa 25 år av verksamhet. Alla våra produkter är nu placerade under ett enda varumärke som heter "LuxurEat", en rot som tydligt deklarerar målet att göra våra excellens tillgängliga för hela världen, först och främst tryffel och kaviar, också för att inte alla vet att Italien är den andra största tillverkare av kaviar i världen. En katalog som består av gourmetförslag som visar vår innovativa anda. Jag kan redan nu meddela den kommande releasen av innovativa produkter, till exempel kaviarolja och salt, en riktig nyhet för gourmetvärlden, dessutom produkter som kommer att certifieras Slow Food och, sist men inte minst, den kommande presentationen av en helt katalog. tillägnad produkter Kosher.

Roberto, vad är Made in Italy för dig?

Det är vårt DNA. Det är det som gör oss stolta i världen. Ett litet land som upplevs som stort utomlands. Ofta mer utomlands än i vårt land. Tillverkad i Italien, särskilt inom livsmedelssektorn, är innovation och genialitet, två faktorer som tar sitt bästa uttryck i det ständiga sökandet efter att omvandla redan utmärkta produkter till ännu bättre produkter.

Intervju gjord för Den unika tidningen

Liknande artiklar